II. Démonológia
SorrowSong 2007.03.02. 11:49
Meghegyzes: A cikk vegen emlitett Johannes Wierus valoban csak
"vallotta" magat szakertonek, a mai demonologiaval foglalkozo
szakemberek szerint joindulatu dilettansnak szamit...)
A gonosz princípiuma
Ahhoz, hogy a jót megismerjük, meg kell ismernünk a gonosz természetét. A jó a rossz nélkül nem létezhet. Fény nincs árnyék nélkül. A gonosz szenvedést hoz, s az általa hozott fájdalom kivetíti egy jobb világ lehetőségét.
Az ókori vallások a gonoszt Isten részeként képzelték el. Mezopotámiában a két princípium elegyedett. Az egyiptomi hitvilágban a pusztító Seth a jótékony Ozírisz fivére volt. Perzsiában a sötét Ahrimánról úgy gondolták, hogy Ohrmazd, a fényisten egyik kételkedő gondolatából jött világra.
Az Ószövetség apohrifjai határozatlanul nyilatkoznak a gonosz hatalmával kapcsolatosan. Míg Tóbiás történetében AZMODEUS Isten ellenfeleként jelenik meg. Ezsdrás könyvében azonban a két alvilági lény - Enok és Leviatan - nem tesz semmi gonoszat. Enok könyvében a démonok hasonló természetűek, mint a pogányok. A bölcsesség könyve - az alexandriai judaizmus terméke - azt állítja, hogy a halált a Sátán hozta erre a világra - ezzel megismételve a biblia tanítását - és \"azok, akik kitartanak az ördög oldalán, halálra lelnek\". Az ellentmondásos megközelítés miatt, a gonosz kérdése századokon át tabu volt. A jó és a gonosz állandó küzdelmére az egyetlen érvényes magyarázat a hivatalos tanítás volt, és minden, a megszokottól eltérő értelmezést szigorúan büntettek. Az európai dualisták a szigorúságot a Legfőbb Lény elfogultságával és bosszújával magyarázták.
A Sátán individualista. Áthágja a menny szabályait, melyek meghatározott erkölcsi magatartást követelnek. Ő az, aki az ismeretlen utáni vágyakozásra ösztökél bennünket, álmokat és reményeket ad. Keserűséggel és elégedetlenséggel tölt fel minket, de végül is a jobbhoz vezet, így mégis a jót szolgálja. Milton nemes lázadóként ábrázolta, aki inkább örökké szenved, mintsem megalázkodjon. Ő az antitézis.
A gnosztikusok leszögezték, hogy csak ennek az örökkétartó antagonizmusnak a révén létezik a világegyetem, és - lévén az univerzum egy - jó és gonosz egyesülnek az isteniben. CONSTANT ABBÉ, azaz Eliphas Léri volt az, aki megkísérelt igazságot szolgáltatni a Sátán számára. Véleménye azonban zavaros. Különbséget tesz a Sátán és Lucifer között, akiket az őket körülvevő asztrális fényről ítél meg. A Sátán menyegzője című, 1890-ben megjelent darabjában Jules Bois a Sátánt gyönyörű, izmos ifjúként ábrázolja.
A középkorban vallották, hogy az ördög színész is lehet, bármi, ami lenni akar. Mindenhol ott van, de azt a látszatot akarja kelteni, hogy nem létezik. Kétkedést támaszt Isten létével kapcsolatban.
Mindenhol ott van, de ezt elmondhatjuk Istenről is. Mindketten csak annak nyilvánulnak meg, aki hisz bennük. Az ördög a 13. sz.-ban erősödött meg. Ebben a korban nem volt olyan ember, aki azt akarta volna, hogy ne higgyenek a létezésében. Megtestesülésének naponta bizonyítékát adta: a Sátán az emberek érzékeit hatalmába kerítő, tapintható lényként jelent meg. Sőt, a szaga sem volt kellemes. Amikor eltűnt, pokoli rothadást idéző kénbűzt hagyott maga után!
Az ördögben a legkellemetlenebb, hogy hatalmas vonzást tud gyakorolni a nőkre és a férfiakra, képes elcsábítani, megtéveszteni őket.
A XII. sz.-tól ott találjuk a bíróságokon az ügyét védő gonoszt, amely Krisztust és az emberiséget vádolja. Az alvilági hatalmak a pokolbéli érdekek hivatalos képviselőjévé BELIÁL démont választották, mert a hagyomány szerint jogi kérdésekben Beliál a legtapasztaltabb. Megjelenik Isten előtt és követeli, hogy vizsgálja meg Krisztus cselekedeteit.
AZ ALVILÁG URAI:
BAEL - ő odalent a legnagyobb király. Egy béka-, egy férfi- és egy macskafeje van. Hangja érdekes. A törvényeket igen jól ismeri. Az embert bölcsességgel ruházza fel, de láthatatlanná is teheti. Parancsainak az ördögök 66 légiója engedelmeskedik.
FORCAS - a pokol kormányzója. Nagy bölcsességű, ismeri a füvek és a kövek csodás tulajdonságait. Segítségével a mágna láthatatlanná válik, rálel a kincsekre, megtalálja az elrejtett tárgyakat.
BUER - szintén kormányzó. A növényekben található gyógyító nedvekkel foglalkozik. Szállást ad a házi szellemeknek, és ez a hatalma teszi őt vonzóvá az emberek szemében. Wier szerint BUER ötágú csillagként látható.
MARCHOCIAS - márki a pokolban. Griffszárnyakkal és kígyófarokkal jelenik meg. A Sátán bukása előtt MARCHOCIAS az égi Uralmakhoz tartozott.
ASTAROTH - hatalmas úr, úgy fest, mint egy rút angyal. A pokol sárkányán ül és karmai közt viperát tart. Ismeri a múltat, jelent és jövőt - mindent, ami rejtett. Nyíltan beszél a szellemek teremtéséről, bukásukról, hogy mi módon vétkeztek és hogyan taszították őket a pokolba.
Ezt a felosztást Johann Wiernek köszönhetjük, aki a démonológia szaktekintélyének vallotta magát.
|