Egy újabb cikk a magiáról
Vlad 2007.02.15. 19:49
"Üdv!
Találtam egy cikket, ami szerintem sokakat érdekelne, és gondoltam
megosztom itt, egy cikk formályában, mert itt azért érdekel néhány embert a
mágia, és az őstörténet is."
Ősszel több figyelmet fordítunk a fákra, hiszen már a látványuk, ezer színben pompázva - önmagában mágikus hatású. A mágia és az orvoslás tulajdonképpen közelebb áll egymáshoz, mint gondolnánk… A mágikus gyógyászat alapnövényeit három csoportba oszthatjuk, hiszen vannak köztük olyanok, amelyek általában a Gonosz távoltartására, vagy a test általános értelemben vett megerősítésére alkalmasak, vannak olyanok, amelyek egy-egy nehezen megragadható, de többé-kevésbé konkrét betegség gyógyítását szolgálják, és vannak olyanok (elsősorban a fák tartoznak ebbe a csoportba), amelyek valamely, a gyógyhatástól általában független erkölcsi elv, vagy negatív tulajdonság testet öltését szolgálják. Természetesen e csoportok nincsenek élesen elválasztva egymástól, több példát is találunk arra, hogy egy növény több célra is alkalmas. Különösen az fordul elő gyakran, hogy egy tulajdonságot hordozó növény valamilyen konkrét mágikus célra is felhasználható. Az egyik legfontosabb ördögűző növény az erdei pajzsika, amelyről így írnak elődeink: „…sok erőt tartalmaz, méghozzá olyat, hogy az ördög elkerüli miatta. És vannak olyan erői is, amelyek a nap erejéhez hasonlatosak, mert ahogy a nap a sötétséget megvilágosítja, úgy készteti a pajzsika menekülésre a gonosz szellemeket. És a talajra, ahol nő, ritkán hull jégeső, és az ember, aki magánál hordja, elkerülik a démonok mágiái és a varázslatai csakúgy, mint az ördögi szavak és más álomképek. …”A pajzsika nedvéhez bölcsesség rendeltetett, és a természet méltóságában a jóság és a szentség jelölésére szolgál. Hasonlóan nagy hatású, általánosan elterjedt varázsnövény volt a mandragóra, amelyben „… az emberekkel való hasonlósága miatt több ördögi befolyás van, mint az egyéb növényekben, ami mások elé helyezi. Amikor kihúzzák a földből, gyorsan egy forrásba kell tenni egy napra és egy éjszakára, és ez kivet belőle minden rosszat és a halálos nedveket, ha azonban gyökérrel együtt húzzák ki a földből, és arra az őt körülvevő föld tapad, és a forrásban nem tisztíttatik meg, akkor káros a varázslók sok rontása és bűbája miatt. A növény gyökere általában emberi alakot formál, erről így ír a legenda: Akinek a feje fáj valamilyen betegség miatt, egye a fejét, akinek a nyaka fáj egye a nyakát; akinek a karja szenved egyen a karjából, és akinek a lába egyen a lábából. Vagy amely tagjában érzi a fájdalmat, egyen a gyökér ugyanazon tagjából, és jobban lesz. Ugyancsak fontos varázsnövény volt a mirha, amit a monda szerint először napon, vagy tűzön kell lágyítani, és csak ez után érdemes maguknál tartani, hogy húsod, és izzadságod melegítse, és akkor elűzi tőled a démonok igézetét és a rossz füvek varázserejét…” A szilfához a következő recept fűződik: „És ha valaki mágikus vagy átkozó szavak miatt elveszti értelmét, végy földet, ami e fa gyökerei körül találtatik, és melegítsd erősen tűzben, amíg már csaknem izzik, és amikor felforrósítottad, tegyél, tegyél rá elegendő rutát, és valamivel kevesebb útifüvet, hogy e füvek nedvét és illatát átvegye. E füvekkel takard be a fejét, kösd át egy kendővel, fektesd ágyba, és takard be ruhákkal, hogy ettől a földtől izzadjon; és tedd ezt három vagy öt napig, és az illető jobban lesz. A fák közül különösen erős ördögűző hatást tulajdonít a ciprusnak: „És végy a fából, ami a fa közepén van, és hord mindig magadnál, és akkor az ördög elkerül téged, mivel ez a fa erős természete miatt az egyéb fák között különlegesen sikeres, mert az ördög elutasítva menekül minden elől, ami gyógyító erővel bír, mert magának nincs gyógyító ereje. Hasonló a hatása a jegenyefenyőnek is: „És amely helyen mindig van a jegenyefenyő fájából, azt utálják, és elkerülik a lég szellemei, sokkal inkább mint más helyeket, és a varázslatnak és mágiának ott kevesebb ereje, és kevésbé hat, mint máshol..”. A gyertyán főleg a fáradt vándorok fája: „És ha valaki az erdőben akar éjszakázni, vagy déli pihenőt tartani, feküdjön gyertyán alá, vagy az árnyékába, és ott aludjon és akkor az ártó szellemek kevésbé bocsátják rá szemfényvesztéseiket és rettenetüket” .A szil pedig általában segíti az ember sikerét: „szilfa bizonyos boldogulást rejt természetében, így általa a lég szellemei mérgükben, ártásaikat és szemfényvesztéseiket nem művelhetik, és sok veszekedést sem okozhatnak”. A tiszafáról pedig azt kell tudni , hogy „… ha valaki a fájából egy botot készít, és azt a kezében tartja, ez jót tesz neki, és hasznos a teste jólétének és egészségének”. Az apróbojtorjánra akkor van szükség, ha valakiben „az értelem és az érzelem kiürült”. Ilyenkor az apróbojtorjánt vízben meg kell főzni, és ezzel a meleg vízzel a beteg fejét meg kell mosni, a növényt pedig a homlokára kell tenni, és az kitisztítja a tudatát és az érzelmeit, és kiveszi belőle az őrületet”.
Befejezésül álljanak itt az egyes fákhoz kapcsolódó erények, negatív tulajdonságok, vagy jelentéstartalmak: Birsalmafa – ravaszság Barack – irigység Tiszafa – öröm, boldogság Szilva – harag Berkenye – hivalkodás, kétszínűség Eperfa – elevenség Szelídgesztenyefa – bölcsesség Naspolya – szelídség Füge – rettegés Babér – állhatatosság Olajfa – könyörület Boróka – szilárdság Nehézszagú boróka – ridegség Kecskerágó – bőkezűség Jegenyefenyő – bátorság Hárs – termékenység Tölgy – léhaság Bükk – fegyelem, tisztesség Kőris – tanács Rezgőnyár – túlság Éger – haszontalanság Juhar – rémület Gyertyán – „a szemlélet fejlődése” Nyírfa – szerencse Erdeifenyő – szomorúság Fűzfa – bűn Sóskaborbolya – küzdelem Fehér nyár – merészség Vadrózsa – vonzalom Kökény – Elbizakodottság Veresgyűrűsom - művészet
Személyes vélemény: Az ezt az írást egy olyan újságban találtam, amely komolyabban foglalkozik többek között az őstörténettel is, a leírtak idézet (az újság nevét nem említeném, mert a szerkesztőség így vélekedik magukról: „Független, szabad, Magyar Politikai, és Őstörténeti kiadvány”, és a politikai résztől szeretnék eltekinteni ebben az esetben) A benne leírtakról csak annyit, hogy még egyiket sem próbáltam ki ( bár tervben van egy tiszafa – bot elkészítése) ,de tudom ajánlani, hogy pl.: amelyik növénynek a gyökerét kell enni, mert az gyógyít (mandragóra), azért mindenki saját felelősségére próbálja ki. Tudjátok őseink egy kicsit másféle élethez, ételekhez voltak szokva, és mivel szerintem ők sem bírnák megenni azt amit mi nap mint nap megeszünk , ezért csak erős gyomrúaknak ajánlom, vigyázzatok vele, lehet, hogy elrontja a gyomrotokat, és többet árt, mint használ. De őseink (nyelvezetéből ítélve nem egy-két éves, hanem régebbi, sokkal) azért hatalmas összhangban éltek a természete, és jó dolog megfogadni tanácsaikat, de azért ésszel! Az ördög kifejezésről meg annyit, mivel akkor tájt még pogányok voltak őseink, e szó alatt a gonosz , és ártó szellemeket értették, de már érződik rajta a keresztények hatása is, így alakulhatott ki e kifejezés.
Üdvözlettel: Vlad
|